fredag 8 januari 2010

Gundam 00

Det är år 2307. Fossila bränslen har helt försvunnit och mänskligheten har helt gått över till solenergi. Inte alla länder har möjlighet att utnyttja detta system och detta leder till krig. Ut ur denna konflikt dyker en organisation upp som kallar sig Celestial being med mål att utrota alla krig. Här börjar historien med Gundam Meisters (piloter) Setsuna F. Seiei, Lockon Stratos, Allelujah Haptism and Tiera Erde där de dras in i konflikten mellan 3 Stormakter; Free Nations (f.d. USA), the Human Reform League (Ryssland, Kina och Indien) and AEU (Advanced European Union och andra fraktioner.

Detta var den sista i Gundam-serierna jag såg. Jag har tagit en paus i tittandet av dem och det var inte för att denna var dålig. Den var mycket bra och intressanta karaktärer i denna. Ingen av dem jag föll speciellt för och det var väl att en del av de intressanta hade bara bi-roller. Världen kanske kommer att se ut som den gör i Gundam 00. Men det kan bli för mycket med Gundam även för mig. Jag tänkte att när jag har sett klart de serier jag tittar på nu kanske kollar vidare på de tidigare serierna. Det ska visst komma en Gundam 00 Movie som jag ser fram emot.

Som avslutning av mina Gundam-recensioner ger jag er ett klipp ur Gundam 00. Låten sjungs av Taja och låter Love Today. Det är en av behållningarna i alla Gundam-serierna jag sett så är det musiken. Bra öppningslåtar, avslutningslåtar och så detta lilla guldkorn!

Inga kommentarer: